jump to navigation

[Updated]Notre Dame’s Digital Reflections Απρίλιος 20, 2019

Posted by Lida in Archaeology, Games.
trackback

[Update] Η Leica Geosystems για να βοηθήσει στη αναστήλωση του μνημείου έκανε διαθέσιμα όλα τα data που συνέλεξε ο Andrew Tallon

Μετά την πυρκαγιά της 15 Απριλίου που κατέστρεψε μεγάλο μέρος της Notre Dame μέσα στην προσπάθεια να βρεθούν στοιχεία που θα βοηθήσουν στην επισκευή της υπήρξαν προτάσεις για την χρήση των δεδομένων που προέρχονται από 2 απροσδόκητες πηγές.

Η πρώτη είναι το 3D model της Notre Dame που δημιουργήθηκε για το Assassins Creed: Unity. Πρόκειται για το έργο της παλαίμαχης level designer, της Caroline Miousse. Η Caroline εργάζεται στη σειρά Assassin’s Creed εδώ και περίπου δέκα χρόνια (ξεκίνησε από το Assassin’s Creed II) και αφιέρωσε μαζί με τον ιστορικό Maxime Durand κάπου 2 χρόνια σκληρής δουλειάς για το σχεδιασμό και την δημιουργία του 3D model της Notre Dame που βλέπουμε στο παιχνίδι. Χρησιμοποιώντας χιλιάδες φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης, αρχιτεκτονικά σχέδια, βιβλία, συνεντεύξεις με ειδικούς η Caroline “συναρμολόγησε” τη Notre Dame κυριολεκτικά πέτρα πέτρα. Ο στόχος της ήταν να αναπαραστήσει τον ναό όπως εμφανιζόταν το 1789 (την χρονιά της γαλλικής επανάστασης) , δηλαδή πριν τα έργα αναστήλωσης του 19ου αιώνα. Παρολαυτα το τελικό αποτέλεσμα για πρακτικούς λόγους δεν είναι απόλυτα ιστορικά ακριβές. Πχ η Caroline αποφάσισε να “κρατήσει” το χαρακτηριστικό κωδωνοστάσιο (αυτό που κατέρρευσε στη φωτιά) το οποίο δεν υπήρχε το 18ο αιώνα επειδή ήθελε να δώσει την δυνατότητα στους παίκτες να το σκαρφαλώσουν στη κορυφή του. Αντίθετα δεν μπόρεσε να περιλάβει κάποια από τα χαρακτηριστικά έργα τέχνης που υπήρχαν μέσα στο ναό γιατί (όσο και αν φαίνεται παράξενο) η χρήση της εικόνας τους προστατεύεται από copyright. Ίσως το συγκλονιστικότερο σε αυτή την ιστορία είναι το γεγονός ότι η ίδια δεν είχε επισκεφτεί ποτέ το ναό ούτε πριν ούτε κατά την διάρκεια των 2 ετών που εργάστηκε πάνω στο 3D model, ενώ επισκέφτηκε το Παρίσι μόνο μετά την έκδοση του παιχνιδιού. Μάλιστα σε συνέντευξη της είπε πως μόλις είδε το μνημείο ένιωσε σα να βρίσκεται στο σπίτι της («I felt like I was home.»). Σε κάθε περίπτωση αυτό που κατάφερε να δημιουργήσει είναι φοβερά εντυπωσιακό. Δείτε το παρακάτω βίντεο για να καταλάβετε τι εννοώ.

 

Η εκδότρια εταιρεία Ubisoft έχει υποσχεθεί να δώσει 500.000 ευρώ για την αποκατάσταση του ναου  και προσφέρει την έκδοση για PC του  Assassins Creed: Unity δωρεάν μέχρι τις 26 Απριλίου. Ο λόγος που κάνουν αυτή τη πρόσφορα είναι ότι η Notre Dame θα παραμείνει κλειστή για τα επόμενα 6 χρόνια τουλάχιστον. Έτσι ο μόνος τρόπος να την “επισκεφτεί” κανείς θα είναι μέσω κάποιας Virtual αναπαράστασης όπως αυτής που βρίσκεται μέσα στο παιχνίδι.Να υπενθυμίσω εδώ πως η Ubisoft είναι γαλλική εταιρεία και πως η πλειοψηφία των τεχνικών και σχεδιαστών του παιχνιδιού (Ubisoft Montreal) είναι γαλλόφωνοι Καναδοί

Η δεύτερη είναι τα 3D models που δημιούργησε ο 2010 ο καθηγητής Andrew Tallon με τη βοήθεια ενός Leica Geosystems laser scanner και μιας πανοραμικής κάμερας. Το laser scanner αφού πρώτα ευθυγραμμιστεί με τη βοήθεια “στόχων” στο χώρο χρησιμοποιεί μια περιστρεφόμενη ακτίνα laser για να μετρήσει εκατομμύρια σημεία πάνω στις επιφάνειες του μνημείου με ακρίβεια 5mm. Αφού επανέλαβε την διαδικασία 50 φορές στην συνέχεια ο Tallon χρησιμοποίησε υψηλής ανάλυσης φωτογραφίες από την πανοραμική κάμερα για να αντιστοιχίσει καθε pixel των εικόνων με τα σημεία που έχει καταγράψει το scanner. Χρησιμοποιώντας το κατάλληλο software μετέτρεψε όλες αυτές τις πληροφορίες σε τρισδιάστατους χάρτες. Το παρακάτω βίντεο του National Geographic δείχνει αντίστοιχη δουλειά που έκανε στο National Cathedral στη Washington.

Ο Tallon χρησιμοποίησε την ίδια μέθοδο για να σκανάρει 45 γοτθικές εκκλησίες στην Γαλλία ενώ ήταν επίσης συνδημιουργός του Mapping Gothic France, μιας on line βάσης δεδομένων που περιέχει πληροφορίες για δεκάδες γοτθικές εκκλησίες που βρίσκονται στην Γαλλία και στην Βρετανία. Δυστυχώς πέθανε από καρκίνο το 2018. Η τελευταία του εμφάνιση είναι στο παρακάτω 3D βίντεο όπου κάνει ένα μικρο τουρ της σκεπής της Notre Dame για να δείξει τη διάβρωση και τις φθορές που έχει υποστεί από τις καιρικές συνθήκες το κτίριο. Αν έχετε VR Headset μπορείτε να το δείτε σε πραγματικό περιβάλλον 3D μέσω του Youtube VR app (υπάρχει στο Steam, για το Playstation VR νομίζω πως υπάρχει native υποστήριξη για 3D youtube). Oι 2D plebs μπορούν να περιστρέψουν την “κάμερα” χρησιμοποιώντας τα τοξάκια που βρίσκονται στη πάνω αριστερή γωνία του video

Όμως πέρα από αυτά τα μεγάλα project υπάρχουν και μικρότερες προσπάθειες για την τρισδιάστατη αναπαράσταση του μνημείου. Πχ αμέσως μετά την πυρκαγιά οι New York Times με τη βοήθεια ενός απλού 3D model δίνουν μια σύντομη οπτική αναπαράσταση του πως ξεκίνησε και εξελίχθηκε η πυρκαγιά ενώ το USA today έχει πρόθεσή ένα Augmented Reality 3D model στο mobile app της εφημερίδας για όποιον θέλει να δει τις πληροφορίες για την κατάσταση του κτιρίου πάνω σε μια μικρογραφία της Notre Dame. Επίσης σε sites όπως το Sketchfab μπορεί να βρει κανείς διάφορα 3D models του μνημείου φτιαγμένα είτε με κάποιου είδους 3D design software είτε με τη χρήση φωτογραμμετρίας. Ειδικά το Sketchfab διαθέτει μια ολόκληρη κατηγόρια cultural heritage που περιλαμβάνει χιλιάδες 3D models που αρχίζουν από απλά αντικείμενα και φτάνουν σε τμήματα ανασκαφών και αρχαιολογικών χώρων (υπάρχουν κάπου 600 μουσεία από όλο το κόσμο στο Sketchfab). Αλλά αυτό που είναι ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι ο τεράστιος αριθμός και η εξαιρετική ποιότητα των  3D models που έχουν ανεβάσει απλοί ιδιώτες που διαθέτουν μια καλής ποιότητας μηχανή η ένα 3D scanner χειρός και το κατάλληλο software. Βλέποντας όλα αυτά πιστεύω πως πολύ σύντομα καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία η λεπτομερέστατη καταγραφή της Notre Dame δεν θα είναι η εξαίρεση αλλά ο κανόνας και πως σχεδόν τέλεια 3D models όλων των μνημείων του κόσμου θα είναι διαθέσιμα σε κάθε ερευνητή και σε κάθε απλό λάτρη της αρχαιότητας.

Υ.Γ.1 Όπως είναι αναμενόμενο από τη λίστα των 600 μουσείων λείπει η χώρα που λείπει από παντού. Αλλά προσωπικά δεν πιστεύω πως αυτό έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία μιας και όπως εξήγησα παραπάνω η τεχνολογία που επιτρέπει τον απλό επισκέπτη ενός μουσείου η ενός αρχαιολογικού χώρου να δημιουργήσει ακριβέστατα ψηφιακά αντίγραφα των αντικείμενων και των μνημείων γίνεται όλο και πιο φθηνότερη και εύκολη στη χρήση. Έτσι σε 4-5 χρόνια το πολύ το υπουργείο πολιτισμού, τα αρχαιολογικά συμβούλια και τα υπόλοιπα μέλη του τσίρκο Μεντράνο που παριστάνουν τους φύλακες της πολιτιστικής μας κληρονομιάς θα ξυπνήσουν μια μέρα και θα βρουν πως οι σημαντικότεροι αρχαιολογικοί χώροι της Ελλάδας έχουν αναπαραχθεί με εξονυχιστική λεπτομέρεια μέσα στο Mirrorworld. Και όχι μόνο αυτό, τα ψηφιακά αυτά αντίγραφα θα είναι γεμάτα με χιλιάδες information points που θα περιέχουν χύμα κείμενα, ήχους ,βίντεο κ.α και κανείς από όλους αυτούς τους μπουζουκομπαγλαμαδες δεν θα έχει την τεχνογνωσία (ούτε καν το ..mental capacity) για να μπορέσει να κατανοήσει την κατάσταση και να τη θέσει υπό κάποιο έλεγχο. Και τότε θα γελάσουμε πάρα πολύ.

ΥΓ.2 Είπα Mirrorworld αλλά δεν εξήγησα τι είναι. Λοιπόν αμα θέλετε να μάθετε τι σας περιμένει διαβάστε προσεκτικά αυτό το άρθρο του Wired και τα ξαναλέμε.

Advertisements

Σχόλια»

No comments yet — be the first.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: