jump to navigation

Ένα μεσημέρι … Σεπτεμβρίου 17, 2009

Posted by Lida in Uncategorized.
trackback

Το είχα στο πρόγραμμα να επισκεφτώ το Μουσείο της Ακρόπολης αν και ήθελα αρχικά να περιμένω μέχρι το χειμώνα μιας και δεν ήξερα αν αυτό που θα δω είναι η τελική μορφή του η κάτι που βγήκε ίσα-ισα για τα εγκαίνια. Παρόλους τους δισταγμούς μου πήρα τελικά την δύσκολη απόφαση να κατέβω στο κέντρο της Αθήνας. Επέλεξα να κατέβω το μετρό μιας και είναι αρκετά γρήγορο και σου δίνει την δυνατότητα να αποφεύγεις να υποστείς το τρελοκομείο των υπόλοιπων ΜΜΜ της Αθήνας

Πρώτη εντύπωση βγαίνοντας από τον σταθμό του μετρό είναι μάλλον καλή αν κάπως βαρετή. Το κτήριο είναι μεγάλο άλλα χαμηλών τόνων (πολύ χαμηλών τόνων). Το μόνο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του (που φαίνεται πιο εύκολα στο χάρτη) είναι το τμήμα που περιέχει την ζωοφόρο είναι τοποθετημένο παράλληλα με τον Παρθενώνα. Κατά τα άλλα ούτε κρύο ούτε ζέστη.

Το μουσείο όπως φαινεται απο την έξοδο του μετρό

Το πράγμα αρχίζει να ρετάρει μόλις φτάνει κανείς στην είσοδο. Πρώτο που «χτυπάει» αμέσως είναι η εικόνα του Κτιρίου Weiler που κάθετε μπροστά και κόβει σχεδόν ολόκληρη την πρόσοψη του μουσείου. Στο πλάι του και πολύ κοντά στην είσοδο υπάρχει ένα περίεργο μικρο φτηνιάρικο κατασκεύασμα που με τη πρώτη ματιά μοιάζει σαν ένα υπερβολικά μεγάλο σπιτάκι σκύλου. Το ονομάζω σπιτάκι Scooby-Doo μιας και αυτή η σουρεαλιστική εικόνα ταιριάζει γάντι με το πυροβολημένο Great Dane των Hanna&Barbera.

Η είσοδος του μουσείου. Το κτήριο Weiler στα αριστερά μαζί με το σπιτάκι Scooby-Do

Η είσοδος του μουσείου. Το κτήριο Weiler στα αριστερά μαζί με το σπιτάκι Scooby-Doo

Τι ρόλο ακριβώς βαράει αυτό το πράγμα γιατί δεν το βγάλαν από την μέση δεν μπορώ να καταλάβω. Όπως δεν μπορώ να καταλάβω γιατί άφησαν εκεί το Κτήριο Weiler καθώς και τα υπόλοιπα κακάσχημα κτήρια που βρίσκονται από πίσω του.

Το σπιτάκι Scooby-Doo από κοντά

Το σπιτάκι Scooby-Doo από κοντά

Τέλος πάντων το προσπερνάμε και πάμε παρακάτω. Υπάρχει αρκετός κόσμος στην είσοδο, κυρίως τουρίστες. Η πλατφόρμα της εισόδου είναι καλυμμένη με γυαλί για να μπορούν να φαίνονται τα ευρήματα της ανασκαφής από κάτω. Νιώθω πολύ άβολα περπατώντας από πάνω του παρόλο που δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος. Ο κόσμος σχηματίζει ουρά μπροστά στα ταμία αλλά ευτυχώς προχωρά γρήγορα. Αγοράζω το εισιτήριο και φεύγοντας προς την έκθεση προσέχω στα δεξιά, δίπλα στην τζαμαρία μια σειρά από μηχανήματα τα οποία αποδεικνύεται ότι είναι αυτόματοι πωλητές εισιτηρίων. Μπορεί να φτάσει κανείς σε αυτά μόνο αφού έχει περάσει από το γκισέ τις εισόδου. Δεν μπορούσαν να τα βάλουν έξω ώστε όποιος έχει ψηλά να μπορεί να πάρει το εισιτήριο του και να μπει κατευθείαν μέσα; Τι νόημα έχουν στην θέση που βρίσκονται;

Το ισόγειο μοιάζει υπερβολικά άδειο. Πέρα από μια μικρή βιντεοπροβολή δεν βλέπω κάποια άλλη εισαγωγή στην έκθεση. Παρατηρώ επίσης πως δεν υπάρχει κάποιο stand μπροστά στην είσοδο που να παρέχει αναλυτικό κατάλογο, χάρτη η εξοπλισμό για για audiotour .Φυσικά δεν υπάρχει ούτε για αστείο κάποιο downloadable content η applications για όσους διαθέτουν MP3 players και άλλα handheld devices (τι λες τώρα). Συνεχίζω προς την έκθεση. Υπάρχουν ελάχιστα επεξηγηματικά κείμενα γραμμένα σε κάπως περίεργο ύφος , με μικροσκοπικά γράμματα και μόνο στα αγγλικά (πέρα από τα ελληνικά) , σχεδόν καμία εικόνα η interactive περιεχόμενο. Παντού κυριαρχεί το λευκό και οι αποχρώσεις του γκρίζου αλλά τουλάχιστον ο χώρος είναι φωτεινός. Ακόμη και οι πινακίδες που δείχνουν την θέση των συλλογών και των τμημάτων του μουσείου με δυσκολία ξεχωρίζουν και μερικές φορές πρέπει να σταθείς δίπλα τους για να τις πάρεις χαμπάρι.

Χμ… by the way που είναι οι τουαλέτες; Καμιά ένδειξη μέσα στο εκθεσιακό χώρο δεν μαρκάρει την θέση τους. Μπορεί να τις βρει κανείς μόνο μέσω του σχεδιαγράμματος των «you are here» πινακίδων. Διαθέτουν μόνο δυο καμπίνες ανα φύλο και είναι συνολικά 6 σε ολόκληρο το κτήριο. Παρόλο που η κίνηση ήταν μέτρια υπήρχαν αρκετοί απέξω που περίμενουν. Δεν θέλω καν να σκέφτομαι τι θα γίνεται όταν πλακώσουν και τα σχολεία. Επίσης είναι πολύ εύκολο να μην τις αναγνωρίσει κανείς μιας και η πινακιδούλα απ έξω είναι κυριολεκτικά μικροσκοπική. Το ίδιο μικροσκοπικές είναι οι πινακίδες του εστιατορίου και του καταστήματος ενώ οι πινακίδες με τις θέσεις των ανελκυστήρων είναι ανύπαρκτες. Είναι σαν το κτήριο να ντρέπεται που διαθέτει «μη-sublime» εγκαταστάσεις στον ίδιο χώρο με τα γλυπτά του Παρθενώνα λες και μια ευδιάκριτη ταμπέλα με την λέξη «Toilets» η «Museum Shop» θα διαλύσει την μυσταγωγία.

Η αίθουσα με την ζωοφόρο και τα αετώματα  είναι πραγματικά εντυπωσιακή και η εικόνα του Παρθενώνα που βρίσκετε ακριβώς απέναντι προκαλεί συγκίνηση ακόμη και σε αναίσθητα τομάρια σαν και έμενα. Εντυπωσιακός είναι επίσης ο αριθμός των κομματιών που λείπουν (εμφανίζονται με την μορφή γύψινων αντιγράφων και με την ένδειξη «BM»). Και πάλι όμως λείπουν τα επεξηγηματικά κείμενα και τα άλλα μέσα που μπορούν να «δέσουν» αυτή την αίθουσα με τα υπόλοιπα εκθέματα. Στην επιστροφή κάνω μια στάση στο εστιατόριο. Το φαγητό είναι αρκετά καλό και οι τιμές λογικές. Η θέα από τον εξώστη είναι εξαιρετική.

Ο Παρθενώνας όπως φαίνεται απο τον εξώστη του μουσείου

Ο Παρθενώνας όπως φαίνεται απο τον εξώστη του μουσείου

Δυστυχώς όμως κάνω το λάθος να κοιτάξω προς τα κάτω και πέφτω σε αυτό.

 WTF!?!?!?

WTF!?!?!?

Ναι, καλά βλέπεις αγαπητέ αναγνώστη. Μέσα στον κήπο του μουσείου υπάρχει αυτή η παράγκα η όποια παρεμπίπτοντως είναι φόρα παρτίδα στα δεξιά της εισόδου. Υπάρχει κάποιος λόγος που αυτό το πράγμα υπάρχει ακόμη εκεί; Το μονό που λείπει είναι η απλωμένη μπουγάδα με τις κιλότες και τα σώβρακα και το «The Best of Litsa Yagousi»  να παίζει στη διαπασών. Αριστούργημα.

Για το τέλος μια μικρή βολτα στον κήπο.

O κήπος του μουσείου

O κήπος του μουσείου

ΟΚ. Καλές οι ελιές αλλά δεν μπορούν να βάλουν και άλλα όμορφα μεσογειακά δένδρα και λουλούδια; Κοντά στην έξοδο στην Νότια πλευρά του τεραγώνου έχουμε και άλλο αξιοθέατο.

Ο καραγκιόζης ζει

Ο καραγκιόζης ζει

Από ότι φαίνεται υπάρχουν αρκετά τέτοια ερείπια μέσα στο τετράγωνο του μουσείου. Τι τα κρατάνε; Δεν έχουν αρκετά λεφτά για απαλλοτρίωση; Μυστήριο. Τέλος πάντων, αρκετά κάθισα. Την κάνω πριν πλακώσει κανένα πούλμαν

Συμπεράσματα:

Μάλλον απογοητευτικά. Το ίδιο το κτήριο δεν είναι κακό αλλά σίγουρα δεν ανήκει στα πρότυπα για τον σχεδιασμό των μουσείων του 21αιώνα (και αμφιβάλω αν με βάση τις προδιαγραφές που δόθηκαν για τον σχεδιασμό του θα μπορούσε να είναι). Αρκεί να δει κανείς κάποιες άλλες προτάσεις για μουσεία όπως το Museum of the Mediterranean της Zaha Hadid για να καταλάβει τις δυνατότητες που έχει η σύγχρονη αρχιτεκτονική σε αυτό τον τομέα και να συνειδητοποιήσει την χαμένη ευκαιρία. Επιπλέον οι μισοερειπωμένες παράγκες που είναι χωμένες σαν σφήνες μέσα στο χώρο του μουσείου και τα  ατσουμπαλα βοηθητικά κτήρια δεν βελτιώνουν καθόλου την ήδη μουντή εικόνα. Αλλά η εξωτερική εμφάνιση δεν είναι το κυρίως πρόβλημα. Η ίδια η έκθεση δεν βοηθάει τον απλό επισκέπτη (γιατί σε αυτόν απευθύνεται) στο να ακολουθήσει την ιστορική διαδρομή της Ακρόπολης πριν και μετά τον κλασσικό αιώνα,τις επιρροές της από και προς άλλους πολιτισμούς/στην σύγχρονη αρχιτεκτονική κλπ. Πέρα από τις αδυναμίες της διαρρύθμισης της έκθεσης  (δεν είμαι ειδική, μια λεπτομερέστερη κριτική με την οποία συμφωνώ σε αρκετά πράγματα μπορείτε να διαβάσετε εδώ και εδώ) υπάρχει και η έντονη απουσία των συγχρόνων μέσων που θα μπορούσαν να ενισχύσουν σημαντικά την εμπειρία του επισκέπτη. Αυτή η απουσία μπορεί να δικαιολογηθεί κάπως σε ένα παλιό μουσείο όπως το Αρχαιολογικό άλλα εδώ είναι εντελώς απαράδεκτη. Οι διαδραστικές εγκαταστάσεις και τα audiotours είναι από τα απλούστερα πράγματα που θα περίμενε κάνεις να υπάρχουν και όμως λείπουν. Οι δυνατότητες που δίνουν το downloadable content και τα mobile apps (GPS tours,apps που χρησιμοποιούν QR και HCCB codes, RFID ας μην πάμε παραπέρα) δεν νομίζω ότι έχουν περάσει καν από το μυαλό των υπευθύνων και ούτε πρόκειται.

Για το τέλος  on a previous life related note αν κατάλαβα καλά το εργαστήρι συντήρησης του μουσείου στεγάζεται μέσα στο κτήριο Weiler. Όταν σχεδιάστηκε το νέο κτήριο δεν υπήρξε πρόβλεψη για αυτό; Είναι δυνατόν; Δηλαδή αντι να φτιάξουν από την αρχή ένα τελευταίας τεχνολογίας εργαστήρι συντήρησης με κατάλληλο εξοπλισμό, κανόνες ασφαλείας και εργονομικό χώρο, τους χώσαν στην παλιατζουρα; Μονό το κόστος για να διαμορφωθεί ένα σωστό εργαστήρι σε αυτό το καραγκιόζ μπερντέ θα είναι τεράστιο και αμφιβάλω πολύ αν έγινε μια τέτοια επένδυση. Και τι γίνεται όταν κάποιο από τα αγάλματα χρειάζεται συντήρηση. Θα το συσκευάζουν με βάση τις προδιαγραφές μεταφοράς αρχαιολογικών ευρημάτων σε εξωτερικό χώρο για να το πάνε 50 μέτρα παραπέρα;

Τι να πει κανείς. Μισές δουλείες. Διατηρώ μιά επιφύλαξη ότι αυτό που είδα δεν είναι το τελικό αποτέλεσμα άλλα κάτι μου λέει ότι δεν έχει νόημα να περιμένει κανεις να γίνει τίποτα καλύτερο. Κρίμα

Υ.Γ. Για το geotagging των φωτογραφιών χρησιμοποίησα το GPS Log app του iPhone . Το πλήρες άλμπουμ είναι εδώ και ο χάρτης εδώ

Σχόλια»

1. tougo - Σεπτεμβρίου 17, 2009

όσο αφορά τα χτίσματα τριγύρω …είχα προσπαθήσει να τα γκρεμίσουν και φάγανε το άπειρο κράξιμο γιατί από πίσω μπορεί να είναι «παράγκες» αλλά από μπροστά είναι νεοκλασικά διατηρητέα κτίσματα. Όπως και γενικότερα όλα τα νεοκλασικά κτίσματα..είχαν μόνο μούρη και πίσω τίποτα …έτσι και αυτά.

2. themos - Σεπτεμβρίου 17, 2009

Είσαι λίγο παραπάνω αρνητική από όσο θα έπρεπε🙂 Εγώ έμεινα εντυπωσιασμένος από το μουσείο – οι Καρυάτιδες ψηλά στο κέντρο και φυσικά ο δεύτερος όροφος με τα μάρμαρα του Παρθενώνα είναι τοποθετημένα με ιδιοφυή τρόπο. Συν ότι το βιντεάκι που προβάλλουν στην αίθουσα με τη γιγαντοοθόνη σχετικά με την ιστορία είναι υπερβολικά καλό, καταλαβαίνεις τη σημασία του κτιρίου στην ιστορία.

Τέλειο δεν είναι, αλλά δεν στοχεύει στα επίπεδα του Βρετανικού Μουσείου ή του Λούβρου που είναι γενικής φύσης – είναι μουσείο για ένα συγκεκριμένο πράγμα (την Ακρόπολη), και το στόχο αυτόν τον πετυχαίνει.

3. S G - Σεπτεμβρίου 18, 2009

Ληδα η παραγκα παντως εμενα μου θυμιζει τον πρωτο ή δευτερο τυπο κτιριων στο Caesar (επικο παιχνιδι, δεν ξερω αν το χεις παιξει)

4. adamo - Σεπτεμβρίου 18, 2009

Το Weiler δεν πέφτει γιατί είναι δείγμα της αρχιτεκτονικής του στην Αθήνα. Τι κι αν έχει και άλλα κτίρια φτιάξει στην Ελλάδα; Έχει πάντως μια ενδιαφέρουσα ιστορία μια και ξεκίνησε από νοσοκομείο.

Τα κτίρια πιο πίσω του (με το εκκλησάκι) δεν πέφτουν γιατί είναι συνδεδεμένα με τον εμφύλιο πόλεμο.

Η «παράγκα» δεν πέφτει γιατί είναι το σπίτι του Vangelis και έχει χαρακτηριστεί ως διατηρητέο επειδή την έφτιαξε ο Κουρεμένος.

Το Μουσείο δεν είναι σε πλήρη λειτουργία και από όσο θυμάμαι θα κάνει τμηματικά εγκαίνεια ανά milestone.

Όσο για τη διαμόρφωσή του, όσο φτιαχνόταν στην έκθεση που υπήρχε στο Weiler έπαιζε ένα βιντεάκι των εσωτερικών χώρων με αφήγηση του Τσουμί που εξηγούσε το σκεπτικό του για όλους τους χώρους.

BTW, οι λίγες τουαλέτες (ή καθόλου) τουαλέτες σε δημόσιους χώρους είναι κατάλοιπο του 9/11.

5. Lida - Σεπτεμβρίου 18, 2009

@themos Οι Καρυάτιδες είναι επίσης ένα απο τα πιο προβληματικά τμήματα της έκθεσης. Διαθέτουν μια πολύ μικρή επιγραφή που εξηγεί ελάχιστα πράγματα και δεν είδα πουθενά έστω ένα σχεδιάγραμμα που να δείχνει την θέση τους στο Ερέχθειο. Όσο για το βιντεακι δεν το παρακολούθησα. Πάντως εκείνη την ώρα που το είδα έπαιζε στα ελληνικά ενώ οι περισσότεροι επισκέπτες ήταν ξένοι. Γενικότερα δεν νομίζω ότι μια βιντεοπροβολή όσο καλή και αν είναι αρκεί για να υπερκαλύψει το κενό που αφήνουν οι κακές επεξηγηματικές επιγραφές και η έλλειψη πολυμέσων μέσα στην ίδια την έκθεση

@SG Λές να το άφησαν εκεί σαν παράδειγμα ρωμαϊκής κατοικίας;

@Adamo Sorry, αλλά πιστεύω ότι οι φωτογραφίες μιλάνε από μόνες τους. Τα περιφερειακά κτήρια μέσα στο τετράγωνο του μουσείου είναι σαν ανάποδο γαμώτο και δημιουργούν αισθητικά και πρακτικά προβλήματα στον χώρο. Το μόνο που ίσως να δικαιολογεί κάπως την ύπαρξη του ιστορικά είναι το Weiler αλλά πιστεύω πως άπαξ και πάρθηκε η απόφαση να χτιστεί το μουσείο στο οικόπεδο Μακρυγιάννη έπρεπε η δουλειά να γινει σωστά ο χώρος να είχε δοθεί αποκλείστηκα στο κτήριο (η κτιριακό συγκροτημα) του νέου μουσείου. Όλα μα ΟΛΑ τα υπόλοιπα κτήρια έπρεπε να είχαν πάρει πόδι χωρίς δεύτερη κουβέντα.

«Το Μουσείο δεν είναι σε πλήρη λειτουργία και από όσο θυμάμαι θα κάνει τμηματικά εγκαίνεια ανά milestone.»

Υπάρχει κάποιο δημοσιευμένο πρόγραμμά για αυτά τα τμηματικά εγκαίνια η μας το κρατάνε έκπληξη;

Όσο για τη διαμόρφωσή του, όσο φτιαχνόταν στην έκθεση που υπήρχε στο Weiler έπαιζε ένα βιντεάκι των εσωτερικών χώρων με αφήγηση του Τσουμί που εξηγούσε το σκεπτικό του για όλους τους χώρους.

Που μπορεί τώρα να το δει κανείς αυτό το βίντεο;Eίναι διαθέσιμο έστω μέσα από μια απλή οθόνη μέσα στο ίδιο το μουσείο (καλά για το youtube η το έστω το site του μουσείου δεν μιλάω καθόλου);

BTW, οι λίγες τουαλέτες (ή καθόλου) τουαλέτες σε δημόσιους χώρους είναι κατάλοιπο του 9/11.

Δηλαδή από εδώ και πέρα τα π.χ. τα αεροδρόμια θα έχουν τουαλέτες με μονό 2 καμπίνες; Πάντως θυμάμαι να έχω δει κάτι τέτοιο στο Terminal 5 του Heathrow. Υπάρχει κάποιο επίσημο guidline για αυτό;

6. georgeadams - Σεπτεμβρίου 18, 2009

Η ένσταση μου για τις «παράγκες», το εκκλησάκι, το Weiler και τα υπόλοιπα φαινομενικά άσχετα κτήρια γύρω από/στο χώρο του μουσείου είναι πως, ήξεραν την ύπαρξη τους και την αδυναμία γκρεμίσματος τους ΠΡΙΝ τη σχεδίαση του νέου μουσείου.

Θα έπρεπε λοιπόν να το σχεδιάσουν με κάποιο τρόπο (δύσκολο βέβαια, αλλά κάπως έπρεπε να το σκεφτούν) ώστε να δένει αρμονικά μαζί τους και όχι να παραπονούνται εκ των υστέρων που δεν τους αφήνουν να τα γκρεμίσουν.

Μου θυμίζει την περίπτωση του δήμων που χτίζουν σχολεία δίπλα σε πυλώνες υψηλής τάσης της ΔΕΗ και ΜΕΤΑ κάνουν εκδηλώσεις διαμαρτυρίας για να φύγουν οι πυλώνες για να μην βλάπτουν τα παιδιά…

7. adamo - Σεπτεμβρίου 18, 2009

@lida:
Ότι πληροφορία είχα στην πέρασα. Όσο για τις δημόσιας χρήσης τουαλέτες μετά το 9/11 δεν έχω citation. Ξέρω όμως (από διαλόγους με σχετικούς με το αντικείμενο ανθρώπους) πως το σκεπτικό είναι λίγες ή καθόλου τουαλέτες ώστε να είναι εύκολα ελεγχόμενες για πιθανές παγιδεύσεις, ληστείες κ.λπ.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: