jump to navigation

Χούντα και παραλλαγή Απρίλιος 21, 2007

Posted by Lida in Uncategorized.
trackback

Κάθε χρόνο τέτοια εποχή εμφανίζονται στα ΜΜΕ άρθρα και εκπομπές για το πραξικόπημα της 21’Απριλίου του 67. Επειδή δεν έχω προσωπική εμπειρία η πληροφόρηση μου για το συγκεκριμένο γεγονός προερχόταν από αυτές τις πηγές . Πάντα η χούντα να εμφανίζεται σαν κάτι σχεδόν τυχαίο (και κυρίως επιβαλλόμενο απέξω) που ξεφύτρωσε από το πουθενά και με ένα απότομο προσπέρασμα πριν το φανάρι κόψε τον δρόμο μιας χώρας για επτά ολόκληρα χρόνια. Οι αναφορές συνήθως επικεντρώνονται στο ΕΑΤ-ΕΣΑ, σε συνεντεύξεις και μαρτυρίες αντιφρονούντων, στις εξορίες, στα βασανίστρια ,στο πολυτεχνείο, στην δίκη. Κάτι όμως δεν κόλλαγε με όλα αυτά. «Επτά ολόκληρα χρόνια», «Επτά ολόκληρα χρόνια» γιατί; Ποιος ελεύθερος και δημοκρατικός άνθρωπος μπορεί να ανεχθεί για επτά ολόκληρα χρόνια αυτή την πίπα; Τόσο οργανωμένοι ήταν; Τόσο τεράστια ήταν η δύναμη των κακών ξένων δυνάμεων που τους επέβαλαν ; Πως μπόρεσε μια μικρή ομάδα από απίστευτους καραγκιόζηδες που δεν ήταν άξιοι να αρθρώσουν πέντε λέξεις να κρατήσει κάτω 10 εκατομμύρια για τόσο καιρό

Κάποια στιγμή πέτυχα σχεδόν κατα λαθος το βιβλίο του Μ.Μελετόπουλου «Η δικτατορία των συνταγματαρχών: Κοινωνία, Ιδεολογία, Οικονομία». Εδώ δεν υπάρχουν οι εξορίες, τα βασανιστήρια, το πολυτεχνείο. Υπάρχουν όμως τα στατιστικά για το κοινωνικό και οικονομικό υπόβαθρο των πραξικοπηματιών και των ανώτατων αξιωματούχων που αποτελούσαν τις χουντικές κυβερνήσεις, οι εκθέσεις του ΟΟΣΑ, τα πενταετή προγράμματά, η ανάλυσή της οικονομικής ιδεολογικής και κοινωνικής οργάνωσης που υπήρχε πριν και κατά την διάρκεια της δικτατορίας. Και με βάση αυτά τα στοιχεία βγένουν καποια συμπεράσματα που λίγοι είναι διατεθειμένοι να ακούσουν ακόμη και σήμερα

Η Δικτατορία στην πραγματικότητα δεν ήταν η ανατροπή αλλά η μετεξέλιξη του προηγούμενο καθεστώτος. Όλα τα μέλη της, από τους συνταγματάρχες μέχρι τον τελευταίο συνεργάτη, προέρχονταν από τους κρατικούς και παρακρατικούς μηχανισμούς που διοικούσαν την Ελλάδα πριν το 67. Και όπως ήταν φυσικό δεν άλλαξαν τίποτα. Απλά αφαίρεσαν τα άχρηστα πια διακοσμητικά της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και τα αντικατέστησαν με άκρατο λαϊκισμό (κοινωνικό και οικονομικό) και έξτρα εθνικοφροσύνη. Η αντίδραση της πλειοψηφίας του ελληνικού λάου ήταν αδιαφορία μιας για αυτούς δεν υπήρξε κάποια ουσιαστική αλλαγή πέρα από την μάλλον “ευχάριστη” εικόνα των «δικών του (λαϊκών) παιδιών» στην εξουσία. Οι εργολαβίες, τα κρατικά δάνεια, η παραγραφή χρεών, οι χιλιάδες ευνοϊκές ρυθμίσεις για συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες μαζί με το χάιδεμα των αγροτικών πληθυσμών με επιδοτήσεις τους εξασφάλισαν όχι μονό την ανοχή, άλλα και την εύνοια ενός διόλου ευκαταφρόνητου ποσοστού Ελλήνων. Χρειάστηκαν οι τραγικές εξελίξεις του Κυπριακού (που οφείλονται σε ένα μεγάλο βαθμό στην απίστευτη βλακεία των χουνταίων) για να ξεκουμπιστουν αφήνοντάς πίσω χιλιάδες συνεργάτες και ευνοουμενους που όπως ήταν φυσικό δεν τιμωρήθηκαν ποτέ.
Το τί πραγματικά συνέβη εκεινη την περίοδο μπορεί να το συνοψίσει στη παρακάτω φράση που βρίσκεται στην εισαγωγή του βιβλίου.

«Την χούντα την έκαναν οι Έλληνες, την ανέχθηκαν οι Έλληνες και την ανέτρεψαν οι Τούρκοι»

Και φυσικά η πτώση της χούντας δεν σήμαινε και το ουσιαστικό τέλος των κοινωνικών και πολιτιστικών κυρίως δομών που την προκάλεσαν. Μπορεί η ένταξη μας στη Ε.Ε και οι μεγάλες αλλαγές στις οικονομικές συνθήκες να έχουν σχεδόν εξαφανίσει την πιθανότητα ενός νέου πραξικοπήματος αλλά τα στοιχεία που αποτέλεσαν την μαγιά του δεν έχουν χαθεί. Έχουν μεταλλαχθεί και εξελιχθεί και σε ότι αφορά το πολιτιστικό επίπεδο μας επηρεάζουν πιστεύω ακόμη άμεσα. Η Ιδεολογική/πολιτιστική κληρονομία της χούντας ζει και βασιλεύει στην άγνοια, τον εθνικισμό, στην θρησκοληψία, την μικροαστική φτήνια, στην κοινωνική αδιαφορία, στην αναίδεια, στην ασυδοσία, στην λεκτική και σωματική βία , στη χυδαιότητα, στη μαζική και απροκάλυπτη εξαγορά συνειδήσεων με κρατικό (και μη) χρήμα.

Και όσοι νομίζουν ότι θα μπερδέψουν με όλα αυτά με συλλαλητήρια και δεκάρικους για αγώνες, για δημοκρατίες, για επαναστάσεις, την αριστερά, για τον πολιτισμό, την αντίστασή δεν ξέρουν που πάνε τα τέσσερά

Advertisements

Σχόλια»

1. dtsomp - Απρίλιος 21, 2007

Έτσι… το μόνο που έκανε η χούντα ήταν να αλλάξει το… GUI του κρατικού μηχανισμού (γιατί και οι χουντικοί βιτρίνα ήταν, σιγά μην είχαν τόσο νιονιό να κάνουν κουμάντο 7 χρόνια μόνοι τους). Απλά ήταν απότομη η αλλαγή και ξύπνησε ο κόσμος από την φασαρία…

2. buzz - Απρίλιος 21, 2007

Χούντα και παραλλαγή

“Την χούντα την έκαναν οι Έλληνες, την ανέχθηκαν οι Έλληνες και την ανέτρεψαν οι Τούρκοι”

3. Kounoupi - Απρίλιος 21, 2007

Η πολιτιστική κληρονομιά της χούντας ζει, επίσης, σε δοξασμένες τελετές έναρξης Ολυμπιακών Αγώνων.

4. HaVai - Απρίλιος 21, 2007

Οι εργολαβίες, τα κρατικά δάνεια, η παραγραφή χρεών, οι χιλιάδες ευνοϊκές ρυθμίσεις για συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες μαζί με το χάιδεμα των αγροτικών πληθυσμών με επιδοτήσεις τους εξασφάλισαν όχι μονό την ανοχή, άλλα και την εύνοια ενός διόλου ευκαταφρόνητου ποσοστού Ελλήνων

Γνωστή τακτική δωροδοκίας όλων αυτών που θέλουν να κρατήσουν την κυβερνητική τους καρέκλα.

5. Kounoupi - Απρίλιος 21, 2007

Η πλειοψηφία του λαού όχι μόνο ανέχθηκε τη χούντα, αλλά την καλοδέχτηκε κιόλας. Και είχε δίκιο: ο κόσμος ήταν κουρασμένος, από το ’65 και μετά ήταν μόνιμα στους δρόμους, ενώ η πολιτική αστάθεια χειροτέρευε συνεχώς. Ο κάθε Γιάννης και η κάθε Μαρία ήθελαν μία σταθερή κυβέρνηση, οποιαδήποτε κυβέρνηση, για να ηρεμήσουν τα πράγματα –άσχετα αν συμφωνούσαν ή αν διαφωνούσαν με τις (εξαιρετικά χαμηλού επιπέδου) εθνικιστικές κορώνες των συνταγματαρχών.
Τα ‘δημοκρατικά αντανακλαστικά’ και η ‘αντιδικτατορική πάλη’ του λαού είναι ένας μύθος που τον δημιούργησε αργότερα ο Θεοδωράκης και η Μελίνα, και τον χρησιμοποίησε κατάφωρα το ΠΑΣΟΚ του Αντρέα.

Το μέγεθος της ξεφτίλας των Ελλήνων μπορεί να το δει κάποιος αν κάνει μία σύγκριση της 21ης Απριλίου 1967 με το (αποτυχημένο) πραξικόπημα της 23ης Φεβρουαρίου 1981 στην Ισπανία. Εντάξει, υπήρχαν κάποιες βασικές διαφορές (π.χ. ο δικός τους βασιλιάς ήταν σοβαρός άνθρωπος ενώ ο δικός μας ήταν μία γελοιότητα), όμως το σημαντικό ήταν ένα. Ότι εκατομμύρια κόσμου κατέβηκαν αυθόρμητα στους δρόμους της Μαδρίτης την επομένη και φώναξαν: «Γυρίστε σπίτια σας κι αφήστε μας ήσυχους!».
Το έλεγε παλιά και η Ελένη Βλάχου: «Δε με τρόμαξε τόσο η 21η Απριλίου όσο η 22α Απριλίου».

6. papo - Απρίλιος 21, 2007

ωραίο ποστ!

7. ditikos - Απρίλιος 21, 2007

Το έχω ξαναναφέρει. Ένα καθεστώς έφυγε (ότι γίνοταν πρίν το ’67) ένα καθεστώς έμεινε (η επταετία) και μετεξελίχθηκε στους πολιτικά άδυναμους κρίκους της σημερινής κοινωνίας. Άτομα που εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα με αυτή την επταετία έγιναν κατα πλειοψηφία οι σημερινοί (ή οι μεταπολιτευόμενοι ας το θέσω καλύτερα) ηγέτες του κράτους, αλλα η νοοτροπία εν μέρει ζεί.

8. Dralion - Απρίλιος 22, 2007

Ωραιο ποστ.

Δυο επι μερους διαφωνιες, που δεν αλλαζουν το κεντρικο νοημα.
α) Η αναλυση που κανει το βιβλιο ειναι λιγο-πολυ γνωστη και αποδεκτη στους σοβαρους ανθρωπους. Οι πιο παλιοι σκεφτονται ετσι, οι πιο νεοι δεν ξερουν χουντα – ξερουν μονο Nintendo. Προφανως μιλαω για ανθρωπους με εγκεφαλο, οχι τους υπολοιπους.

β) οι χουνταιοι δεν ηταν κατα την γνωμη μου λαϊκιστες. Δεν τους υποστηριζω φυσικα, ουτε αρνουμαι οτι ευνοησαν «τα δικα τους παιδια». Το να ευνοεις μια ομαδα λαμογιων ειναι διαφθορα, δεν ειναι λαϊκισμος. Το τι ακριβως ειναι λαϊκισμος το μαθαμε απο το 1981 μεχρι σημερα. Τοτε δημιουργηθηκε ο Ορισμος και το Σημειο Αναφορας του λαϊκισμου.

9. Lida - Απρίλιος 22, 2007

@Dralion
Σίγουρα οι περισσότεροι σκεπτόμενοι άνθρωποι είτε έζησαν είτε δεν έζησαν εκείνη την περίοδο έχουν αμφιβολίες για το κατά πόσο η χούντα ξεφύτρωσε από το πουθενά η αν υπήρξε μαζική παθητική η ενεργητική αντίσταση εναντίον της. Όμως ο Μελετοπουλος είναι από τους ελάχιστους ιστορικούς που κάθισε και απέδειξε με λεπτομερή στοιχεία αυτό που υποψιαζόμασταν

Και οι χουνταιοι δεν ήταν απλά λαϊκιστές, ήταν πρότυπο για όλες σχεδόν τις κυβερνήσεις της μεταπολιτευτικής περιόδου. Η ανάγκη τους για λαϊκό έρεισμα τους έκανε να μοιράζουν αβέρτα λεφτά και αξιώματα σε ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού. Δεν χρειαζόταν καν να είσαι κολλημένος εθνικόφρων για να φας. Πολλοί κεντρωοί (σε κάποιες περιπτώσεις και αριστεροί που είχαν κάνει την «μετανοια») βρέθηκαν με κρατική θέση η θαλασσοδάνειο. Ακόμη και ολόκληρη η δημοσία εικόνα που προέβαλαν σαν παιδιά του λαού και η επιλογή της πιο χυδαίας εκδοχής της λαϊκής έκφρασης σαν το πολιτιστικό πρόσωπο της χωρας συμβάλει σε αυτή την άποψη.

Το 80′ δεν ήταν παρά η επανάληψη αυτής της πολιτικής πολλαπλασιασμένη επί 10 μιας και αυτή την φορά το άνοιγμα έγινε στις εκατοντάδες χιλιάδες που είχαν μείνει τόσα χρόνια στην απέξω (αριστεροί) και λόγω του ότι τα λεφτά από τα Ευρωπαϊκά πακέτα ήταν πολύ περισσότερα από τα λεφτά του κρατικού προϋπολογισμού

10. Καλλιτέχνες και 21η Απριλίου « Η καλύβα ψηλά στο βουνό - Απρίλιος 22, 2007
11. ATHENA - Απρίλιος 22, 2007

Και φυσικά η πτώση της χούντας δεν σήμαινε και το ουσιαστικό τέλος των κοινωνικών και πολιτιστικών κυρίως δομών που την προκάλεσαν. Μπορεί η ένταξη μας στη Ε.Ε και οι μεγάλες αλλαγές στις οικονομικές συνθήκες να έχουν σχεδόν εξαφανίσει την πιθανότητα ενός νέου πραξικοπήματος αλλά τα στοιχεία που αποτέλεσαν την μαγιά του δεν έχουν χαθεί. Έχουν μεταλλαχθεί και εξελιχθεί και σε ότι αφορά το πολιτιστικό επίπεδο μας επηρεάζουν πιστεύω ακόμη άμεσα. Η Ιδεολογική/πολιτιστική κληρονομία της χούντας ζει και βασιλεύει στην άγνοια, τον εθνικισμό, στην θρησκοληψία, την μικροαστική φτήνια, στην κοινωνική αδιαφορία, στην αναίδεια, στην ασυδοσία, στην λεκτική και σωματική βία , στη χυδαιότητα, στη μαζική και απροκάλυπτη εξαγορά συνειδήσεων με κρατικό (και μη) χρήμα.

ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΨΗΤΟ, ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΛΙΝΤΑ

Η ΧΟΥΝΤΑ ΤΕΛΕΙΩΣΕ ΤΟΝ ΠΑΛΙΟ ΚΟΣΜΟ, ΞΕΚΛΗΡΙΣΕ ΟΤΙ ΕΙΧΕ ΜΕΙΝΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ Β΄ΠΠ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΜΦΥΛΙΟ. ΑΛΛΑΞΕ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΟΥΤΣΟΙ ΠΟΥ ΓΑΜΟΥΣΑΜΕ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΚΑΠΕΤΑΝΑΙΟΙ ΚΑΙ ΓΑΜΟΥΝ ΕΜΑΣ.

12. ATHENA - Απρίλιος 22, 2007

ΔΙΟΡΘΩΣΗ

ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΛΗΔΑ 😉

13. ΧΡΗΣΤΟΣ - 31 y.o athens - Απρίλιος 24, 2007

O ΛΑΙΚΙΣΜΟΣ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ ΤΟ 89 ΚΑΙ ΖΕΙ ΚΑΘΕ ΜΕΡΑ ΣΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΤΩΝ ΔΕΞΙΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ….
ΤΑ ΣΚΑΝΔΑΛΑ ΚΑΙ ΟΙ ΜΙΖΕΣ ΔΕΝ ΘΑ ΠΑΨΟΥΝ ΠΟΤΕ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ,ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΘΑ ΜΕΝΕΙ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟ 80 ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΑ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙΟΛΑ ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΜΙΑ ΠΑΡΑΤΑΞΗ,ΑΣ ΜΗ ΞΕΧΝΑΜΕ ΟΤΙ Η ΑΝΤΙΠΑΛΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕ 7+ ΧΡΟΝΙΑ,ΑΠΟ ΤΑ 27 ΣΕ ΣΥΝΟΛΟ.
ΟΣΩΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΧΟΥΝΤΑ,ΣΙΓΟΥΡΑ Ο ΛΑΟΣ ΕΚΑΤΣΕ ΣΑΝ ΚΟΤΑ ΚΑΙ ΧΕΙΡΑΓΟΓΗΘΓΚΕ ,ΚΑΤΕΥΘΗΝΘΗΚΕ ΚΑΙ ΓΕΛΟΙΟΠΟΙΗΘΗΚΕ ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΓΟΝΟΥΣ ΤΟΥ.ΝΤΡΕΠΟΜΑΙ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΞΕΧΑΣΩ ΟΤΙ ΠΑΝΤΑ ΟΙ ΛΙΓΟΙ ΚΑΝΟΥΝ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΟΙ ΠΟΛΛΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΛΙΓΟΙ ΠΟΥ ΠΑΛΕΨΑΝ ΥΠΗΡΧΑΝ,ΜΗ ΞΕΧΝΑΤΕ ΟΤΙ Ο ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΠΗΡΕ ΤΗΝ ΦΡΟΥΡΑ ΤΟΥ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ Θ/ΠΥΛΕΣ Η΄ΟΤΙ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΟΙ ΠΕΡΣΕΣ ΑΠΟ ΒΙΒΑΖΑΝ ΤΟ ΣΤΟΛΟ ΤΟΥΣ ΕΥΤΥΧΩΣ ΠΟΥ ΒΡΕΘΗΚΕ Ο ΜΕΓΑΣ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ,ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΣΠΑΡΤΙΑΤΕΣ ΓΙΟΡΤΑΖΑΝ ΤΟΤΕ!!! ΑΡΑΓΕ ΘΥΜΑΣΤΕ ΠΩΣΚΑΤΕΛΕΙΞΕ ΤΟ ΛΑΜΠΡΟΤΕΡΟ ΤΕΚΝΟ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ? ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΥ ΜΕ ΑΝΕΧΤΗΚΑΤΕ…………..

14. Πόσα ποστ σε άλλα ιστολόγια έχει προτείνει η καλύβα; « Η καλύβα ψηλά στο βουνό - Δεκέμβριος 7, 2007
15. junta « Οξύ - Απρίλιος 22, 2009

[…] Από εδώ, αυτά που σκέφτομαι και δεν έχω καταφέρει να πω (πες τα, χρυσόστομη!): […]


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: