jump to navigation

Καμιά δουλειά δεν είναι ντροπή Μαρτίου 4, 2007

Posted by Lida in Greek IT.
trackback

Μπορεί το consulting πάνω στα social media να περάσει το επίπεδο του ερασιτεχνισμού και να γίνει fulltime επάγγελμα ; Πιστεύω πως ναι. Ήδη κάποιες μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες έχουν αρχίσει εδώ και 1-2 χρόνια να προσλαμβάνουν ανθρώπους που ασχολούνται με τα online communities και τα social media για να οργανώσουν την εσωτερική τους επικοινωνία αλλά και για να επαναπροσδιορίσουν την σχέση τους με τους καταναλωτές, τους συνεταίρους/συνεργάτες ακόμη και τους ανταγωνιστές τους. Τα βήματα που κάνουν είναι ακόμη δειλά (η στροφή της Intel στη ανάπτυξη μιας web 2.0 πλατφόρμας, τα εταιρικά podcasts της IBM κλπ) όμως αυτή η επιλογή φαίνεται ότι να έχει αρχίσει να έχει κάποιους καρπούς (υπάρχει πολύ κοντινό σε εμένα παράδειγμα αυτή τη στιγμή για το όποιο δυστυχώς δεν μπορώ να δώσω περισσότερες λεπτομέρειες) οπότε είναι σίγουρο ότι σταδιακά η ανάγκη για αυτού του είδους την τεχνογνωσία θα αυξηθεί και όλο και περισσότεροι social media experts θα εμφανίζονται στην αγορά (είτε αξίζουν τον τίτλο είτε όχι).

Παρόλο που η διεθνής αγορά έχει αρχίσει να κινείται πολύ έντονα γύρω από το συγκεκριμένο τομέα η αντίστοιχη ελληνική δεν νομίζω ότι θα δείξει ποτέ το ανάλογο ενδιαφέρον. Γιατί να το κάνει άλλωστε; Ο τρόπος που αντιλαμβάνονται την επικοινωνία οι περισσότερες εταιρίες συχνά δε έχει χώρο ούτε για τις πιο στερεότυπες τεχνικές marketing. Ακόμη και αν προσπαθήσουν να χρησιμοποιήσουν τα νέα μέσα ο τρόπος που λειτουργούν οργανωτικά και ως προς τον «έξω κόσμο» αλλά κυρίως ως προς το εσωτερικό τους δεν δίνει σχεδόν καμία πιθανότητα επιτυχίας σε ένα τέτοιο εγχείρημα. Μπορεί κανείς να φανταστεί μια ελληνική εταιρία όπου τα projects θα οργανώνονται μέσω wiki η που η αναφορά πάνω στα Quarterly results θα γίνεται μεσώ podcast; Εγώ πάντως όχι

Αμφιβάλω πάρα πολύ αν ακόμη και εταιρίες που έχουν άμεση σχέση με την επικοινωνία όπως τα MME η οι εταιρίες PR θα προσπαθήσουν να κάνουν recruit ανθρώπους απο τον χώρο. Ακόμη και αν θελήσουν να εξελιχθούν προς αυτή την κατεύθυνση θα επιλέξουν να στελεχώσουν τα αντίστοιχα καινούρια τμήματα που θα δημιουργηθούν με ανθρώπους από άλλα παλαιότερα τμήματα. Θα κάνουν ακριβώς ότι κάνανε και όταν μπήκαν στο internet όπου εντελώς άσχετοι με το άθλημα άνθρωποι βρέθηκαν να οργανώνουν portals, τμήματα web dev και company sites παράγοντας το εξαιρετικά όμορφο και λειτουργικό αποτέλεσμα που βλέπουμε ακόμη και σήμερα.

Δυστυχώς η ενασχόληση των εταιριών με τα social media δεν είναι ανώδυνη. Προϋποθέτει μεγάλες αλλαγές από την πλευρά τους. Αλλαγές που αφορούν άνοιγμα προς τα έξω όχι μονό της εταιρίας σαν σύνολο αλλά και τον διαφορετικών τμημάτων που την απαρτίζουν. Όσο πιο μονολιθικό και εσωστρεφές είναι ένα corporate culture τόσο πιο δύσκολο θα είναι να αποδεχτεί την αλλαγή νοοτροπίας που φέρνουν τα social media (και κατά συνέπεια τόσο πιο δύσκολο να δεχτεί στις τάξεις της ανθρώπους που ακολουθούν αυτή την νοοτροπία). Και τα ελληνικά corporate cultures είναι φτιαγμένα από γρανίτη.

Φυσικά υπάρχει και η επιλογή της δημιουργίας ενός τελείως καινούριου σχήματος οργανωμένου αποκλειστηκά πάνω στα νέα μέσα και στην κοσμοαντίληψη που τα ακολουθεί. Αλλά νομίζω ότι αυτό θα πάρει αρκετό καιρό για να το δούμε στην όμορφη χώρα μας.

Σχόλια»

1. Oneiros - Μαρτίου 4, 2007

Μερικές συμβουλές προς τους corporate bloggers, από τον Scoble, για αρχή…

2. vrypan - Μαρτίου 4, 2007

Λίδα, η OgilvyOne στο πλαίσιο του consulting σε σχέση με θέματα internet που κάνει στους στους πελάτες της, συμβουλεύει και για social media -νομίζω ότι ο περιορισμός αυτή την στιγμή είναι ακριβώς αυτό που λές, το πόσο έτοιμος είναι ο πελάτης.

Ίσως το πιο ενδιαφέρον εγχείρημα αυτή την στιγμή στην Ελλάδα είναι… το ΠΑΣΟΚ. (!!!)

Στον περισσότερο κόσμο φράσεις όπως «ανοιχτό κόμμα», «συμμετοχικό κόμμα» κ.λ. ακούγονται περισσότερο ως επικοινωνιακά τεχνάσματα (και είμαι ο πρώτος που κατανοώ την δυσπιστία). Αλλά (αυτός είναι και ο λόγος που πήγα και εγώ να εργαστώ ουσιαστικά ως social media consultant) γίνεται μία τεράστια προσπάθεια προς την κατεύθυνση ενός οργανισμού που θα είναι ανοιχτός και θα έχει στο DNA του τα social media. Θέλει μεγάλη προσπάθεια και πολύ δουλειά, αλλά ελπίζω ότι σιγά σιγά θα αρχίσουν να φαίνονται τα αποτελέσματα.

3. adamo - Μαρτίου 5, 2007

Μπορεί κανείς να φανταστεί μια ελληνική εταιρία όπου τα projects θα οργανώνονται μέσω wiki

Εμείς χρησιμοποιούμε wiki (mediawiki) για να κάνουμε τη δουλειά μας. Και γνωρίζω τουλάχιστον ένα ακόμα οργανισμό που το κάνει (και πιο πετυχημένα από εμάς).

4. Lida - Μαρτίου 5, 2007

Και γνωρίζω τουλάχιστον ένα ακόμα οργανισμό που το κάνει (και πιο πετυχημένα από εμάς).

Πρόκειται για ιδιωτική εταιρία; Και αν ναι για τι κλάση μεγέθους;

5. adamo - Μαρτίου 5, 2007

@Lida:
Είναι NOC πανεπιστημίου. Μια καλή τάξη μεγέθους είναι οι 10000+ χρήστες, πολλά κτίρια, αυξημένη πολυπλοκότητα δικτύου. Στο βαθμό που είμαι σε θέση να ξέρω και άλλα NOCs (private sector) χρησιμοποιούν wiki-α.

6. Lida - Μαρτίου 5, 2007

Χμμ…κάτι μου λέει ότι θα περιορίζονται μόνο σε ότι αφορά το συγκεκριμένο dept. Αναφέρομαι στην χρίση wiki για την οργάνωση projects που αφορούν συνεργασία διαφορετικών τμήματων από dev μέχρι marketing και HR. Θα μου έκανε μεγάλη εντύπωση αν υπάρχει έστω και μια ελληνική εταιρία που έχει επιχειρήσει κάτι τέτοιο.

7. adamo - Μαρτίου 5, 2007

Νομίζω πως αυξανομένου του μεγέθους της εταιρίας η πιθανότητα να υπάρχει κάτι τέτοιο μειώνεται. Σε μικρές εταιρίες (όπου συνήθως κάθε άτομο είναι ένα με δύο τμήματα από μόνο του) μπορεί και να συμβαίνει το ανάποδο.

Πρόλαυτά, χρόνια πριν (και πριν τα wiki-α γίνουν της μόδας) για πολλά projects του GUnet δουλεύτηκαν μέσω του BSCW.

8. ditikos - Μαρτίου 5, 2007

Για κάποιο διάστημα το είχαμε επιβάλλει. Όμως παραπονέθηκαν όλοι οτι «καθυστερούσαν» γράφοντας στο wiki όποτε το κλείσαμε. Wiki χρησιμοποιούμε πιά ενδοτμηματικά για την συγγραφή του documentation προγραμμάτων (σε περίπτωση που κάποιος λείπει, να γνωρίζει το τμήμα αν υπάρχει πρόβλημα).

Αυτό που θα οφελούσε την δουλεία μου αυτή τη στιγμή, σε κάποια θέματα είναι μια Web 2.0 εφαρμογή calendar. Κατι σαν το 30boxes όμως oriented για θέματα αρχής/τέλους κάποιου event.

9. adamo - Μαρτίου 5, 2007

@ditikos:
Όμως παραπονέθηκαν όλοι οτι “καθυστερούσαν” γράφοντας στο wiki όποτε το κλείσαμε.

Αυτά δεν είναι ουσιαστικά προβλήματα. Εάν το management αποφάσιζε πως «έτσι θα δουλεύετε no matter what» τελικά δεν θα το κλείνατε. Δεν φτάνει μόνο το software και η καλή υποδομή. Πρέπει να υπάρχει και η άνωθεν πολιτική υποστήριξη του στόχου.

10. Lida - Μαρτίου 5, 2007

@ditikos Δηλαδή κατι σαν μια online verision του MS Project?Μου βάζεις ιδέες τώρα…

11. vrypan - Μαρτίου 5, 2007

Προσωπικά, αν και μου αρέσει το Wiki ως application, θεωρώ ότι τελικά ΔΕΝ είναι κατάλληλο για τον «απλό χρήστη». (αλλά προφανώς αυτό εξαρτάται από τους χρήστες, την συγκεκριμένη εφαρμογή wiki κ.λ.)

@adamo: υπερεκτιμάς την δύναμη του management, ειδικά σε πολύ μεγάλους οργανισμούς. Οι τελικοί χρήστες έχουν τόσες πολλές ευκαιρίες και δυνατότητες να σαμποτάρουν κάτι που δεν τους πείθει ότι κάνει καλύτερα ή πιο εύκολα την δουλειά τους (και σε αυτό συνυπολογίζουν και την δυσκολία να μάθουν ένα νέο εργαλείο). Έχω δει πάμπολες περιπτώσεις στις οποίες το top management θέλει να γίνει μία διαδικασία με ένα συγκεκριμένο τρόπο (και έχει δίκαιο) και τελικά μετά από μήνες… να επιστρέφουν στον παλιό. Μιλάω και για ιδιωτικές εταιρείες, και για δημόσιο.

@lida: στην yellownetroad και στην OgilvyOne χρησιμοποιούσαμε το http://www.php-collab.org/ και το http://copperproject.com/ Σε καμία περίπτωση τόσο δυνατά όσο το MS Project αλλά απλά cross-platform, φθηνά και λειτουργικά -ανάλογα με τις ανάγκες σου βέβαια!

12. ditikos - Μαρτίου 5, 2007

@lida : Και εσύ μου έβαλες ιδέες τώρα — remember kiddies! I CALLED IT! — (χμμ γουστάρεις να κάνουμε κάτι απο κοινού;)

@adamo: Συνήθως έτσι γίνεται. Εξαρτάται σίγουρα απο το project management. Όμως αναλόγως με τις «αλλαγές» (καταλαβαίνεις τώρα, το pm δεν είναι κάτι σταθερό) έρχονται και οι αντίστοιχες εντολές.

13. Lida - Μαρτίου 5, 2007

Από ότι λέει ο vrypan κάποιοι έχουν ασχοληθεί ήδη

14. adamo - Μαρτίου 5, 2007

@vrypan:
Πράγματι τα wiki-α δεν είναι το κατάλληλο paradigm για τον απλό χρήστη. Στη δικιά μας περίπτωση το mediawiki είναι μια καλή λύση για το NOC.

Δεν υπερεκτιμώ τις δυνατότητες του management. Αν το userbase θέλει να σαμποτάρει μια προσπάθεια θα την θάψει. Π.χ. στη δικιά μας περίπτωση του portal.tee.gr εάν δεν υπήρχε το commitment ότι «παιδιά θα δουλέψετε έτσι» και από τη διοίκηση, τίποτε δεν θα γινόταν. Υπολογίζω πως η εκπαίδευση (σε προσωπικό σε όλη την Ελλάδα) κράτησε συνολικά 1 χρόνο.

Αν στο πρώτο τσίνημα η διοίκηση έκανε πίσω, τα μηχανήματα θα καίγανε ρεύμα άδικα και οι δίσκοι θα ήταν άδειοι.

Δεν θέλει μόνο stronghand τεχνικές και αποφάσεις, θέλει και ψυχολόγηση του userbase σου.

15. Lida - Μαρτίου 5, 2007

Πέρα από τα εργαλεία που ανέφερε ο vrypan ξέρει κανείς κάποιο άλλο;

16. adamo - Μαρτίου 5, 2007
17. Lida - Μαρτίου 5, 2007

Έριξα μια ματιά και μου έδωσε την εντύπωση ότι δεν πρόκειται για κάποιου είδους server application που το στήνεις στα μηχανήματα της εταιρίας άλλα για web service που γίνεται host εξ’ολοκληρου στους servers της quickbase. Αν δεν ισχύει αυτό διορθώστε με. Πάντως προσωπικά θα είχα κάποιες επιφυλάξεις σε ότι αφορά την φύλαξη των data που είναι απαραίτητα για την οργάνωση ενός εταιρικού project σε εξωτερικούς servers που ανήκουν σε τρίτους Θα μου πεις εδώ στήνονται εταιρίες ολόκληρες που δουλεύουν μέσο gmail. Τέλος πάντων δεν έχω πειστεί απόλυτα ακόμη

18. parafonos - Μαρτίου 5, 2007

Νομίζω ότι σήμερ έπεσα στην περίπτωση🙂
Έχω κάνει πρόταση σε πελάτη μου για χρησιμοποιήση wiki στην δημιουργία των documentation, σχετικό με τα προιόντα (εισαγωγική εταιρεία). Στην αρχή θα είναι μέσα στο Intranet, ώστε να λυθεί το πρόβλημα της ενημέρωσης των πωλητών που δεν ξέρουν τι πουλάνε αλλά φαντάζομαι καποια στιγμή θα δοθεί πρόσβαση στους ίδιους τους πελάτες…
Καμιά πρόταση για επιλογή λογισμικού; Open φυσικά !!!

19. parafonos - Μαρτίου 5, 2007

Επίσης μπορείτε να διορθώσετε και τα ορθογραφικά μου λάθη σας παρακαλώ γιατί θα γίνω ρόμπα😉

Νομίζω ότι σήμερα έπεσα στην περίπτωση
Έχω κάνει πρόταση σε πελάτη μου για χρησιμοποιήσει wiki στην δημιουργία των documentation, σχετικό με τα προϊόντα (εισαγωγική εταιρεία). Στην αρχή θα είναι μέσα στο Intranet, ώστε να λυθεί το πρόβλημα της ενημέρωσης των πωλητών που δεν ξέρουν τι πουλάνε αλλά φαντάζομαι κάποια στιγμή θα δοθεί πρόσβαση στους ίδιους τους πελάτες…
Καμιά πρόταση για επιλογή λογισμικού; Open φυσικά !!!

20. Lida - Μαρτίου 5, 2007

Δεν ξέρω τη γίνεται σε άλλα blogs εδώ μέσα πάντως μπορείτε να γράφετε όπως θέλετε (ανορθόγραφα, χωρίς τονους, με greeklish) αρκεί να βγαίνει κάποιο νόημα από το κείμενο

Πρόσκληση πρόκληση προς vrypan και όποιον άλλο ενδιαφερόμενο Ένα post εισαγωγή για την οργάνωση μιας εταιρίας με βάση τεχνολογίες όπως τα blogs τα wiki κλπ. Νομίζω ότι θα υπάρξουν πολλοί ενδιαφερόμενοι. Μπορούμε αν θέλετε να το κάνουμε σε wiki (χε!) ώστε ναεμπλουτίζεται σταδιακά με περισσότερα στοιχεία.

21. ditikos - Μαρτίου 5, 2007

Γενικά πιστεύω οτι το πιό χρήσιμο απο όλα θα πρέπει να είναι ενα ευέλικτο calendar web 2.0. για οργάνωση χρόνου / εταιρικά ραντεβού. Αλλο ένα σημείο που πρέπει να δούμε είναι ενα event based thingamabob το οποίο στην ουσία θα είναι ο συνδετικός κρίκος όλων (κάτι στύλ dashboard αλλά πιο ισχυρό). Δυο πάντως testcases που σκέφτηκα τώρα:

Για δικηγόρους:
– Wiki με όλους τους νόμους (ή παραπομπές σε νομικά πλαίσια, φεκ, κτλ). Υποθετικά το κάθε node θα πρέπει να είναι είτε κατηγορία νόμων, είτε τίτλος. Blogs σε αυτή τη δουλειά, χμ — ίσως αρχικές/τελικές αγορεύσεις/πρακτικά;

Για προγραμματιστές:
– Wiki με codebase-knowledge base / Wiki με documentation / Report μέσω blog. Κλασσικά μετά svn links και ενα καλά στημένο svn.

22. adamo - Μαρτίου 5, 2007

@parafonos:
MediaWiki

@Lida:
Πάντως προσωπικά θα είχα κάποιες επιφυλάξεις σε ότι αφορά την φύλαξη των data που είναι απαραίτητα για την οργάνωση ενός εταιρικού project σε εξωτερικούς servers

Κι εγώ γενικά θέλω τα data μου να έρχονται μαζί μου. Αλλά υπάρχουν εταιρείες σαν την ATVIEW[*] που δίνουν ενδιαφέρουσες εγγυήσεις.

Ένα post εισαγωγή για την οργάνωση μιας εταιρίας με βάση τεχνολογίες όπως τα blogs τα wiki κλπ.

Το πρόβλημα δεν είναι αν οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δουλέψουν στα πλαίσια ενός virtual company[+] αλλά το ποιο θα είναι το αντικείμενό της.

[*] Δεν έχω χρησιμοποιήσει όμως τις υπηρεσίες τους
[+] We Pay Our Rent By Buying Coffee

23. adamo - Μαρτίου 5, 2007

@ditikos:
Δυστυχώς το πρόβλημα με τους νόμους είναι πως είναι πολλοί. Και πως ήδη σε αυτή την αγορά υπάρχουν αρκετοί (και έχουν λυμένο το πρόβλημα του data entry). Μπορεί να έχουν πρόβλημα στο interface, αλλά:

1. It sort of works και βρίσκεις αυτό που θέλεις
2. Εφόσον έχουν τα data και το database schema το να αλλάξουν το presentation layer είναι πιο εύκολο (και γρήγορο) για αυτούς παρά για κάθε νέο ανταγωνιστή.

Ένα wiki θα μπορούσε να σε βοηθήσει να έχεις το δικό σου αρχείο νομοθεσίας, αλλά θα έπρεπε να συνοδεύεται με ένα πρακτικό τρόπο ενημέρωσης όταν αλλάζουν οι συγκεκριμένοι νόμοι.

24. PPKP - Μαρτίου 5, 2007

@Lida:
Μου κάνει εντύπωση η άποψη σου ότι ένα έργο μπορεί να οργανωθεί μέσα από ένα wiki, ειδικά απο τη στιγμή που ένα έργο περιλαμβάνει πολύ περισσότερα πράγματα από περιεχόμενο προς οργάνωση. Με ένα wiki δεν μπορείς (στο βαθμό που γνωρίζω) να μοντελοποιήσεις events, workflows, κ.ο.κ. που απαιτούνται προκειμένου να κάνεις track τις εργασίες του project…

25. adamo - Μαρτίου 6, 2007

@PPKP:
Είναι η αρχή του 80/20.

26. Lida - Μαρτίου 6, 2007

Ένα μεγάλο μέρος της πληροφορίας ενός project μπορεί άνετα να οργανωθεί γύρω από ένα wiki και μάλιστα με τέτοιο τρόπο που μπορεί να βοηθήσει και αλλά μελλοντικά projects. Και ας μην κολλάμε μόνο στο wiki. Υπάρχουν και άλλες διαθέσιμες τεχνολογίες που μπορούν να συνδυαστούν με τα wiki’s τα blogs κλπ για να δώσουν πρακτικές λύσεις σε τέτοιου είδους προβλήματα.

Από προσωπική εμπειρία πιστεύω ότι το συχνά το η ουσία του προβλήματος δεν είναι τα workflows τα οποία συνήθως διευκολύνουν γραφειοκρατικές διαδικασίες που δεν θα έπρεπε να υπάρχουν καν αλλά η έλλειψη οργάνωσης και ενημέρωσεις των διαθέσιμων πληροφοριών που είναι σκορπισμένα σε χιλιάδες email και doc/pdf αρχεία που κανείς δεν ξέρει τι περιέχουν η που βρίσκονται.

27. adamo - Μαρτίου 6, 2007

η έλλειψη οργάνωσης και ενημέρωσεις των διαθέσιμων πληροφοριών που είναι σκορπισμένα σε χιλιάδες email και doc/pdf αρχεία

Όπως ας πούμε η απάντηση στο ερώτημα: «Ποια είναι η τελική έκδοση του κείμενου Χ που πρέπει να στείλουμε;» Σας επαναφέρω την προσοχή στο BSCW κι ας μην είναι δωρεάν για εξωπανεπιστημιακές δραστηριότητες.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: