jump to navigation

360 Ιουνίου 2, 2006

Posted by Lida in Uncategorized.
trackback

Κάπως καλύτερα σήμερα. Ακολουθεί παραλήρημα με θέμα την εκπαίδευση.

Δεν ξέρω αν πέτυχε κανείς από εσάς στο ΣΚΑΙ κατά το μεσημέρι της Τετάρτης μια απίστευτη συζήτηση μεταξύ των εκπρόσωπων της ΔΑΠ, ΠΑΣΠ, Πανσπουδαστικης,κλπ, του Πορτοσαλτε και του Καλαμούκη.

Αν δεν το πετύχατε χάσατε. Σχεδόν σε όλη την διάρκεια της κουβέντας (δυο ώρες) οι πάντες (δημοσιογράφοι και κομματοσκυλα) μιλούσαν ταυτόχρονα έτσι ώστε να μην μπορεί να καταλάβει κανείς απολύτως τίποτα από αυτά που λέγονταν. Και όταν που και που κατάφερνε να ακουστεί κάτι τα πράγματα ήταν ακόμη χειρότερα. Πιο ξύλινη γλώσσα ειλικρινά δεν έχω ξανακούσει στην ζωή μου, λες και ήταν κουρδισμένοι από τα χεράκια του Στάλιν. Μπροστά τους η συντρόφισσα Αλέκα έμοιαζε με τον Jon Stewart.

Από τον γενικό χαμό κατάλαβα ότι οι περισσότεροι από τους εκλεκτούς καλεσμένους υποστήριζαν τα εξής

1) Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι κακό πράγμα
2) Η αξιολόγηση των πανεπιστημίων είναι κακό πράγμα
3) Η σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας είναι κακό πράγμα

Για να πω την αλήθεια δεν κατάλαβα πια είναι τα επιχειρήματα για τα πρώτα δύο γιατί γινόταν της τρελής μέσα στο στούντιο. Δεν κάνω πλάκα και  πραγματικά θα ήθελα να μου πει κάποιος πια είναι τα επιχειρήματα κατά της ιδιωτικοποίησης και της αξιολόγησης των πανεπιστημίων γιατί δεν έχω ιδέα. Για το τρίτο κατάφερα μέσα στην βαβούρα να ακούσω τα εξής

“ τα πανεπιστήμια θα γίνουν φάρμες εργαζομένων/στελεχών του Κοκαλη, του Μπόμπολα και άλλων εταιριών”
“ οι σχολές θα επικεντρωθούν μόνο στους τομείς που ενδιαφέρουν τις εταιρίες και τα υπόλοιπα τμήματα θα κλείσουν”

Ομολογουμένως σε αυτή την φάση της ζωής μου κανένας από τους παραπάνω δεν θα ήταν για εμένα ο ιδανικός εργοδότης. Αλλά για καθίστε λίγο να καταλάβω. Για πιο λόγο φοιτούν στα πανεπιστήμια οι έλληνες φοιτητές; Θέλετε να μου πείτε ότι όλες αυτές οι χιλιάδες που λυσσάνε να μπούνε σε μια σχολή κάθε χρόνο το κάνουν για την χαρά της γνώσης; Η εντύπωση πάντως που μου έχει δοθεί είναι ότι οι περισσότεροι θέλουν ένα “χαρτί” για να μπορέσουν να βρουν δουλειά. Και θα περίμενε κανείς ότι θα καλωσόριζαν την σύνδεση του πανεπιστημίου τους με κάποιες εταιρίες στις οποίες θα μπορούν να κάνουν την πρακτική τους εξάσκηση και ίσως αργότερα να εργαστούν σε αυτές. Που ακριβώς βρίσκεται η σατανική και ύπουλη παγίδα;

Δεν ξέρω. Ίσως επειδή δεν έχω φοιτήσει σε ελληνικό πανεπιστήμιο να μην καταλαβαίνω πιο ακριβώς είναι το πρόβλημα. Η εμπειρία μου από τα πανεπιστήμια της Αγγλίας είναι τελείως διαφορετική.

Θα αναφέρω μόνο το εξής. Μπήκα στο conversion course (MSc Computer Science) του Birkbeck με πρώτο πτυχίο από ένα εντελώς άσχετο τομέα (συντήρηση έργων τέχνης). Από την πρώτη στιγμή τα πράγματα ήταν πολύ δύσκολα οπότε ζήτησα να μιλήσω με τον υπεύθυνο του τμήματος για τις πιθανότητες που είχα. Αυτός με δέχτηκε και μου είπε περίπου τα παρακάτω

“To Μαστερ αυτό έχει σαν σκοπό πάρει ανθρώπους από άλλους τομείς και να τους μετατρέψει σε επαγγελματίες προγραμματιστές. Το κολέγιο μας προμηθεύει τις εταιρίες πληροφορικής και τις τράπεζες του City και η αγορά αυτή απαιτεί υψηλοτάτη τεχνική κατάρτιση και επαγγελματισμό. Γιαυτο και το ποσοστό αποτυχίας του full time τμήματος φτάνει μέχρι και το 80%. Θα σας συμβούλευα αν θέλετε να συνεχίσετε να επιλέξετε το part-time όπου έχετε περισσότερες πιθανότητες να πετύχετε. Αλλιώς μπορείτε να πάτε σε κάποιο άλλο πανεπιστήμιο που έχει λιγότερες απαιτήσεις από τους σπουδαστές του.”

Δηλαδή

“Αυτά ζητάει η αγορά στην οποία απευθυνόμαστε, αυτά είναι τα στάνταρ μας. Βαλε κάτω τον κώλο σου και δούλεψε αν θες να περάσεις”

Έτσι απλά. Βέβαια είχε απόλυτο δίκιο, κατάφερα και τελείωσα το πτυχίο με part-time φοίτηση. Παρεμπιπτόντως σε όποιο αποτύγχανε στις εξετάσεις δινόταν μόνο άλλη μια ευκαιρία. Αν αποτύγχανε για δεύτερη φορά έπρεπε να ξανακάνει όλο το course από την αρχή.

Το συγκεκριμένο τμήμα που έχει πουλήσει την ψυχή του στις επιχειρήσεις και συμπλέει πλήρως με τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας παράγει, παρόλο το μικρό του μέγεθος, πολλαπλάσιο όγκο ακαδημαϊκού και ερευνητικού έργου από τα αντίστοιχα τμήματα των περισσοτέρων ελληνικών πανεπιστήμιων. Επίσης το Birkbeck διαθέτει εξαιρετικά τμήματα Ιστορίας (στο οποίο έχει διδάξει και ο Eric Hobsbawm) και Ιστορίας της τέχνης που έχουν μεγάλη ζήτηση και από όσο γνωρίζω δεν απειλούνται με κλείσιμο (κάθε άλλο). Δεν ξέρω αν το συγκεκριμένο κολέγιο είναι εξαίρεση στον κανόνα πάντως όσο ήμουν εκεί δεν παρατήρησα κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα.

Προσωπικά δεν πιστεύω ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και η σύνδεση με την αγορά εργασίας θα βελτιώσουν την ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η κατάσταση είναι μη αντιστρέψιμη αυτή την στιγμή και θα ήταν καλύτερο αν επικεντρώνονταν οι αλλαγές στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έτσι ίσως να αλλάξει η κατάσταση μετά από κάποια  χρόνια. Αλλά ειλικρινά δεν καταλαβαίνω ποιος ακριβώς είναι ο αντίλογος σε ότι προτείνεται και πια ακριβώς είναι τα επιχειρήματα ενάντια στις μεταρρυθμίσεις. Αν ξέρετε εσείς να μου τα πείτε να ξέρω και εγώ.

Advertisements

Σχόλια»

1. Phantasmak - Ιουνίου 2, 2006

Για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ξέρω ότι λένε ότι θα δημιουργήσουν προνομιούχους φοιτητές. Θα προσλαμβάνουν τους καλύτερους εκπαιδευτικούς έναντι αδρής αμοιβής, θα έχουν άρτια οργάνωση, εξοπλισμούς, αλλά αφού τα δίδακτρα θα είναι μεγαλύτερα, θα απευθύνονται στην τάξη εκείνων που μπορούν να τα διαθέσουν. Συμφωνω σ’ αυτό – πιστεύω ότι δεν πρέπει να ιδρυθούν ιδιωτικά πανεπιστήμια και ότι η παιδεία (πρέπει να) είναι δημόσιο αγαθό. Επίσης, δεν θα ανεβάσουν τον πήχυ για τα δημόσια πανεπιστήμια μιας και τα δεύτερα θα παραμεινουν η μοναδικη επιλογη όσων έχουν χαμηλό εισόδημα.

Όσο για τα άλλα δύο που λες δε βλέπω κανένα πρόβλημα. Πιθανό να φοβούνται κάποιοι ότι θα ξεβολευτούν από τις θέσεις που τους έχουν τάξει οι δικοί τους στο κόμμα ή στις σχολές όταν αποφοιτήσουν. Αν τα πανεπιστήμια δε συνδεθούν με την αγορά εργασίας τότε με τι θα συνδεθούν; Ο Κόκκαλης, ο Μπόμπολας κι όλη αυτή η κάστα δε μπορώ να πω ότι με εξιτάρουν, αλλά εδώ πέρα τα τμήματα υπολογιστών αρκετών πανεπιστημίων είναι ‘φάρμες’, όπως τα λένε και στην τηλεόραση, της Sun Microsystems, της Microsoft και άλλων. Ε, αυτούς θα ΗΘΕΛΑ να τους έχω εργοδότες μου (ναι ακόμη και τη Microsoft). Ούτως η άλλως οι απόφοιτοι αυτών των σχολών σ’ αυτές τις εταιρίες θα απορροφηθούν ή θέλουν να απορροφηθούν. Οι δε εταιρίες αντίστοιχα δίνουν παροχές στα τμήματα αυτά, όπως εξοπλισμούς. Ούτε και γω πιστεύω ότι η σύνδεση πανεπιστημίων και αγοράς εργασίας θα βελτιώσει ιδιαίτερα την τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά ούτε και θα τη χειροτερέψει.

2. bizwriter - Ιουνίου 2, 2006

Πολύ καλό post.

θα ήταν καλύτερο αν επικεντρώνονταν οι αλλαγές στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Συμφωνώ.

Όσο για το θα ήθελα να μου πει κάποιος πια είναι τα επιχειρήματα κατά της ιδιωτικοποίησης και της αξιολόγησης των πανεπιστημίων. δες το Η Αναγνώριση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων.

3. OldSkipper - Ιουνίου 2, 2006

Προσωπικη εκτιμηση γι’ αυτα που γραφει ο Phantasmak: ΔΕΝ θελουν οι σπουδαστες να γινουν υπαλληλοι της Sun Microsystems και της Microsoft. Θελουν να γινουν υπαλληλοι του δημοσιου.
Αρα η συνδεση με την αγορα εργασιας ειναι για τους σπουδαστες κατι κακο. Το Δημοσιο προσλαμβανει βασει επετηριδας, τι να την κανουμε την αγορα εργασιας;

Το κρατος μπορει αν θελει να εχει και ιδιωτικα παν/μια και ισοτιμια. Στην Γερμανια το κρατος σου δινει μια ενισχυση αν εισαι φτωχος. Με αυτην την ενισχυση (και χωρις αλλη βοηθεια απο την οικογενεια σου) μπορεις να ζησεις και να σπουδασεις.

Δεν εχω αντιρρηση στην ιδρυση ιδιωτικων παν/μιων και συνδεση με την αγορα εργασιας, αλλα πιστευω οτι πρεπει να γινεται με μετρο.

Στο παν/μιο μου γινοταν ερευνα που θα «απεδιδε» για την αγορα εργασιας σε 30 χρονια. Αν βαλουμε μονο την αγορα εργασιας σαν κριτηριο, τετοιου ειδους ερευνα θα παψει. Πρεπει λοιπον τα παν/μια (ιδιωτικα η μη) να εχουν κινητρα τοσο για ερευνα σχετικη με την αγορα, οσο και για «ελευθερη» ερευνα. Οχι δεν ξερω πως γινεται αυτο (8α με προτεινα για υπουργο Παιδειας αν ηξερα).

4. Lida - Ιουνίου 3, 2006

Οκ, δέχομαι ότι οι περισσότεροι φοιτητές δεν ενδιαφέρονται να βρουν δουλειά στον ιδιωτικό τομέα και θέλουν μια θέση στο δημόσιο. Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί αντιδρούν, και μάλιστα λυσσασμένα. Θα περίμενε κανείς ότι απλά θα έμεναν αδιάφοροι και θα συνέχιζαν επικεντρωμένοι στον θεάρεστο στόχο τους (θεσούλα στο δημόσιο), αφήνοντας τους υπόλοιπους να κάνουν την δουλειά τους. Μάλιστα θα επωφελούνταν και αυτοί μιας και οι επιδοτήσεις των εταιριών θα βελτίωναν τις συνθήκες σπουδών όλων των φοιτητών. Πιο είναι λοιπόν το πρόβλημα τους;

5. Lida - Ιουνίου 3, 2006

Πληροφορίες για την αξιολόγηση των Βρετανικών πανεπιστημίων εδώ.

6. ev - Ιουνίου 3, 2006

Ούτως ή άλλως οι λεφτάδες βγαίνουν στο εξωτερικό και τελειώνουν διάφορα «πανεπιστήμια» ή ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ.Προς τι λοιπόν η επανάσταση;
Όντως τα παιδιά των καταλήψεων είναι οι λεγόμενοι φοιτητοπατέρες συνδικαλιστές που μέσα από τα κόμματα τους θα πάρουν μεθαύριο τις θέσεις του δημοσίου με τα κομματικά τους ένσημα.Κυρίως τα επαναστατημένα πασόκια που το έχουν δει αντάρτικο τα δυό τελευταία χρόνια

7. libertarian - Ιουνίου 5, 2006

Ούτως ή άλλως οι λεφτάδες βγαίνουν στο εξωτερικό και τελειώνουν διάφορα «πανεπιστήμια» ή ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ.Προς τι λοιπόν η επανάσταση;

Αυτό είναι ένα κλισέ που δεν έχει βάση. Όσοι σπουδάζουν στο εσωτερικό σχεδόν άλλοι τόσοι σπουδάζουν και στο εξωτερικό (μιλάμε για δεκάδες χιλιάδες…. όλοι αυτοί είναι λεφτάδες;). Αν βάλεις και αυτούς που σπουδάζουν σε ιδιωτικά ΙΕΚ και κολέγια όπως το deeree και ότι πολλοί από αυτούς που σπουδάζουν στα ελληνικά πανεπιστήμια συνήθως έχουν φράγκα τουλάχιστον όσα έχουν και αυτοί «του εξωτερικού» και απλά δεν έφυγαν επειδή πέρασαν στην χώρα τους…. τότε καταλαβαίνεις ότι η πλειοψηφία των ελλήνων, δλδ η μεσαία τάξη έχει την δυνατότητα να πληρώσει για την εκπαίδευση της αν χρειαστεί. Μην κοροϊδευόμαστε… το κάνει ήδη. Με την απελευθέρωση της τριτοβάθμιας απλά θα υπάρχουν περισσότερα πανεπιστήμια, περισσότερες επιλογές. Δεν θα είσαι αναγκασμένος να σπουδάσεις σε Κρατικό πανεπιστήμιο. Δεν θα είναι η μοναδική επιλογή. Αυτοί που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να σπουδάσουν σε αυτά, θα μπορούν να παίρνουν υποτροφία από το Κράτος. Αλλά έστω και ότι αυτό δεν γίνεται μας χαλάει να ελαφρίνουμε από τα οικονομικά βάρη που επιφέρουν οι σπουδές στο εξωτερικό χιλιάδες οικογένειες και να προσφέρουμε την δυνατότητα (ίσως) μιας καλύτερης εκπαίδευση σε αυτούς που έχουν την οικονομική δυνατότητα να την αποκτήσουν; (η συντριπτική πλειοψηφία των ατόμων που σκοπεύουν να σπουδάσουν τώρα στα ελληνικά Κρατικά πανεπιστήμια)

8. libertarian - Ιουνίου 5, 2006

(η συντριπτική πλειοψηφία των ατόμων που σκοπεύουν να σπουδάσουν τώρα στα ελληνικά Κρατικά πανεπιστήμια)

Εννοώ απ’ όλο το σύνολο των ατόμων που θέλουν να σπουδάσουν στα Κρατικά πανεπιστήμια, και αυτών που θα πετύχουν και αυτών που δεν θα πετύχουν (που δλδ θα την πληρώσουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση τους πηγαίνοντας σε κολέγια όπως το deeree ή στο εξωτερικό)

αποτυχόντες + (ένα μέρος των επιτυχόντων) > (υπόλοιπο επιτυχόντων)

Το παραπάνω στην χειρότερη θα μπορούσε να είναι ισότητα, δλδ στην περίπτωση που όσοι αποτυγχάνουν είναι λεφτάδες και όσοι πετυχαίνουν είναι φτωχοί.

9. Isidoros - Ιουνίου 10, 2006

Εγώ ασχέτως με τα παραπάνω πιστεύω πως όταν μια διαμαρτυρία καλή ή κακή τελειώνει με streetfighting δεν πιστεύω πως μέχρι την επόμενη ασχολείται κανείς με το πραγματικό αντικείμενο της.
Δεν θα μπορούσε μια διαμαρτυρία (ειρηνική!) διαρκείας (π.χ 3 μέρες έξω από τη Βουλή χωρίς φασαρίες) να αποδόσει το επιθυμητό λογικό αποτέλεσμα;

Από την πλευρά μου πάντως τα αιτήματα δεν τα κατάλαβα.
Εφόσον επιθυμώ στα 30 να σπουδάσω μιας και τώρα μου έκοψε τι πραγματικά μου αρέσει γιατί να μην αναγνωρίζεται το πτυχίο από όπου και να είναι;
Μπορώ να γράψω πανελλήνιες και να είμαι φοιτητής;
Σε ποιά πανεπιστήμια και ΤΕΙ, σε εκείνα που δεν πατάει κανείς καθηγητής το πόδι του;
Δεν μπορώ να καταλάβω… τι θέλουμε ακριβώς από την παιδεία και πως την εννοεί ο καθένας
Μπορεί να εκφράζω κάποιο παράπονο εδώ αλλά σε μια εποχή που ΕΓΩ πληρώνω 21.000 ευρώ για να πάρω ένα γαμημένο χαρτί είναι δυνατό να μην το αναγνωρίζει η επιχείρηση που εργάζομαι; Γιατί – επειδή κάποια συμφέροντα με ονοματεπώνυμο (βλέπε τους καθηγητάκους των σχολών) δεν θέλουν να χάσουν τη θεσούλα τους;

Και καλά αυτοί οι φοιτητές τι κερδίζουν τελικά με το να τρώνε ξύλο και να μην βρίσκουν δουλειές μιας που η πραγματική εκπαίδευση δίδεται στο εξωτερικό και αυτούς προτιμούν οι επιχειρήσεις.

Και σε τι φταίει ακριβώς ο Κόκκαλης;
Επειδή απορροφά μέρος των πραγματικά εξειδικευμένων αποφοίτων και έχει στήσει μια καταπληκτική για όσους ξέρουν βέβαια επιχείρηση να λέμε βλακείες;

δεν ξέρω ρε παιδιά … η κοινωνία έχει προχωρήσει λίιιιιιιιιγο παραπάνω από όλα αυτά.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: